Mkb en applicatie integratie: marktaandeel vergroten, kosten besparen
Hedendaagse bedrijven worden geconfronteerd met nieuwe uitdagingen en een
turbulente ondernemersklimaat gepaard gaande met grote en kleine veranderingen.
Voor mkb’ers zijn flexibiliteit en aanpassingsvermogen essentieel om een gezonde onderneming te blijven of te worden.Sleutelwoorden bij een gezonde onderneming zijn groei en rendement. Met name voor het rendement kun je aan twee knoppen draaien: Omzetvergroting en/of kostenverlaging. Hoe applicatie integratie in beide doelstellingen een rol kan spelen, lees je in dit blog.
Omzet vergroten
De markt is in beweging. Klanten hebben andere wensen en dit creëert nieuwe kansen. Duurzaamheid is een steeds belangrijker aspect. Zowel in het aankoopproces van je klanten, als in je eigen bedrijfsvoering. Wil je als mkb’er boven (blijven) drijven, dan is het vooral belangrijk dat je je marktaandeel vergroot. Of dit nu voor je dienst of voor je product is.
Je marktaandeel kun je op drie manieren vergroten: nieuwe klanten aantrekken, klanten stimuleren in een aankoop meer producten of diensten bij je af te nemen of bestaande klanten vaker bij jou terug laten komen.
Met meer klanten kun je de kosten (die ook flink fluctueren, maar waarschijnlijk zullen gaan stijgen door de onzekerheid op de grondstoffenmarkt en in het transport) over hen verdelen. Het deel winst dat je maakt, kun je dan vergroten. Wat je weer kunt investeren in je onderneming om deze future-proof te maken.
Kosten verlagen
Bij het verlagen van de kosten denken veel ondernemers direct aan het besparen op arbeidskosten en materiaalkosten. Maar een andere kostenpost vergeten ze vaak: ICT. En daar liggen heel interessante kansen voor slimme ondernemers!
Eén van die kansen is het integreren van applicaties. Veel mkb’ers zijn er al mee bezig, maar het is voor nog best een flink aantal ondernemers een verborgen pareltje. En dat biedt ook weer kansen om je marktaandeel te vergroten.
Hoe zit dit precies?
Met applicatie integratie koppel je onafhankelijk van elkaar ontworpen applicaties aan elkaar en laat je deze samenwerken. Met één user interface heb je vervolgens toegang tot de gegevens en functionaliteiten van de andere applicaties. Dit koppelen kan met behulp van API's en met een data-integratieplatform. Vooral dit laatste is heel interessant omdat je daarmee efficiënter om kunt gaan met de grote hoeveelheden gegevens die je als onderneming verzamelt.
Met applicatie integratie kun je een enorme efficiëntieslag maken en daarmee kosten besparen:
- Bedrijfsgegevens slimmer beheren. Wanneer je bijvoorbeeld de relevante gegevens over je klanten en leveranciers in alle betrokken applicaties actueel en volledig houdt, levert dit veel op. Je bent dan bijvoorbeeld beter voorbereid op gesprekken met klanten of zakelijke partners en je kunt zorgvuldiger inspelen op ontwikkelingen in je omgeving.
- Bedrijfsprocessen versnellen. Een order moet verwerkt worden in het CRM, vervolgens in het warehouse management systeem waarna de factuur moet worden aangemaakt in het administratiesysteem. Met een integratie van deze applicaties beperk je deze verschillende - en vaak handmatige - handelingen. Dit maakt ook de kans op fouten een stuk kleiner en het versnelt de processen.
- Realtime koppelingen leggen met zakelijke partners. Klanten kunnen bijvoorbeeld via jouw website zien hoeveel producten er nog op voorraad zijn bij jouw zakelijke partners die gebruik maken van jouw online platform. Vervolgens kunnen zij de bestelling plaatsen en volgen wanneer het bestelde product afgeleverd wordt. Zonder dat je als onderneming daar extra handelingen voor moet uitvoeren. Je levert daarmee een extra service aan je klanten, verbetert de samenwerking met je zakelijke partners en je bespaart kostbare tijd!
Door deze efficiëntieslag krijg je meer grip op je onderneming en kun je je kostbare tijd inzetten om nieuwe klanten aan te trekken, bestaande klanten te stimuleren om je product of dienst meer, vaker of in grotere hoeveelheden af te nemen en je kunt bestaande klanten vaker bij jou terug laten komen.
Goede voorbereiding is het halve werk
De integratie van je on-premise en cloud applicaties levert dus veel voordelen op voor je onderneming, maar het is geen klus die je even tussendoor doet. Vooral niet wanneer je een hybride situatie hebt (deels on-premise en deels cloud applicaties) en tegelijkertijd met de applicatie integratie verschillende applicaties naar de cloud wilt migreren. Een goede voorbereiding is dan het halve werk. Het komt vooral neer op de volgende stappen:
- Creëer overzicht
- Zorg voor tijdelijke extra capaciteit in je team
- Investeer in kennis, voor nu en later
- Ontwikkel een strategie voor je legacy applicaties
Wanneer je vervolgens die kennis goed vasthoudt, het beheer van je geïntegreerde applicaties slim regelt en alvast the next steps bepaalt, blijf je je als onderneming ontwikkelen en zorg je voor die flexibiliteit en dat aanpassingsvermogen waarmee je - ook in turbulente tijden - kosten kunt besparen en je marktaandeel kunt vergroten.
Meer weten over applicatie integratie in het mkb?
Digitalisering en applicatie integratie leveren ondernemingen dus ontzettend veel voordelen op en applicatie integratie is op verschillende manieren mogelijk. Wil je meer weten over digitalisering, applicatie integratie en de inzet van data in het mkb? Download dan het onderstaande eBook “De applicatie integratie gids”.