Dit is waarom je in het mkb nog niet het meeste uit big data haalt
Big data is een van die begrippen waarmee je als mkb’er om de oren geslagen wordt. Net als cloud en blockchain, trouwens. Ze worden aangehaald als the next big thing, of sterker nog: je zou er eigenlijk allang mee bezig moeten zijn. Doe je dit niet, dan loop je belangrijke bedrijfskansen mis. Althans, zo luidt het credo van veel IT-goeroes. Grote kans dat jij als MKB’er big data nog niet helemaal omarmt. Gelukkig is dat geen reden tot paniek. In dit blog lees je meer over wat waarschijnlijk de redenen zijn waarom je hier niet aan toe bent gekomen en hoe je gemakkelijk de eerste stappen maakt.
Big data in het mkb
Misschien twijfel je of jouw bedrijf überhaupt wel over big data beschikt. Je hoort vaak dat big data niet op een USB-stick past. Die beschrijving is wat mij betreft iets te versimpeld. Naast volume, zijn velocity en value namelijk ook belangrijke kenmerken van big data. En hierover beschikken veel bedrijven. Vooral wanneer je bijvoorbeeld sensoren gebruikt, of een uitgebreid klantenbestand hebt dat gekoppeld is aan andere systemen, dan heb je al snel een grote hoeveelheid data tot je beschikking. Maar voordat je start met een plan maken voor deze data, is het belangrijk om stil te staan bij de belangrijkste problemen, uitdagingen en verbeterpunten binnen je bedrijf. Grote kans dat big data een onderdeel van de oplossing kan zijn.
Bedrijfscultuur is écht belangrijk
Eén van de grootste redenen waarom het mkb niet aan de slag gaat met big data, is omdat de meerwaarde er niet van gezien wordt. Best logisch, want willekeurig aan de slag gaan met big data levert waarschijnlijk ook niet zoveel op. Zoals ik in de vorige alinea besprak, heb je echt een duidelijk beeld nodig van waar de data je bij gaat ondersteunen. Maar dat is niet de enige reden. In midden- en kleine bedrijven hebben bedrijfsbeslissingen direct veel grotere impact op het bedrijf en rendement. Als de waarde niet wordt gezien van een wisseling, dan is het risico te groot om maar wat te testen.
Niet zo gek dus, als jouw bedrijf nog niet de eerste stappen heeft gemaakt hierin. De KvK onderzocht welke eigenschappen veel worden teruggezien bij bedrijven die klaar zijn voor big data. Hieruit bleek dat wanneer je beschikt over minimaal drie van de vier volgende eigenschappen, je bedrijf big data ready is:
- Financieel gezond
- Innovatief
- Online actief
- Recent in een transitieproces hebben gezeten.
Dit geldt voor bedrijven met maximaal 250 werknemers. Het blijkt dat bedrijven in telecommunicatie, IT-dienstverlening en ontwikkelingswerk vaker over deze kenmerken beschikken.
De stap om meer uit data te halen wordt vaak als een grote gezien, waarbij de hele organisatie moet meeveranderen. Zo las ik de vergelijking met klantgedreven werken waarbij de iedereen in het bedrijf zijn werkwijze moet aanpassen. Volgens mij kan het iets genuanceerder. Als jij, als ondernemer, MKB-directeur, of IT-manager, stuurt op innovatie dan is de veranderende werkwijze een logisch gevolg. Dat wil zeggen: motiveer medewerkers om met nieuwe ideeën te komen en zelf initiatief te tonen, zodat je vast aan een van de vier punten voldoet. Zonder je bedrijfsprocessen 180 graden om te gooien.
Van niets naar iets
“Werken met big data” of “datagedreven werken” klinken als grote omslagen voor je bedrijf. Net zoals een innovatieve mindset creeren binnen je bedrijf, denk ik dat je kleiner moet beginnen. Moedig kleinere initiatieven aan, en start – vooral als het gaat over big data – met het uitwerken van een business case. Neem een verbeterpunt of probleem waar je nu regelmatig tegenaanloopt. In het ideale geval iets wat direct de klantervaring beinvloedt of je andere primaire bedrijfsprocessen. Breng duidelijk in kaart hoe je het opgelost ziet en wat hiervoor nodig is. Onderzoek ook waar je de data vandaan kan halen, zowel intern als extern. Focus je eerst – met een kleine groep werknemers – op het uitbouwen van deze business case. Hierdoor kun je binnen relatief korte tijd aantonen wat de meerwaarde is van big data en hoe het invloed heeft op één specifiek onderdeel dat je hiervoor hebt uitgelicht. Vanuit hier kun je relatief gemakkelijk de volgende stappen bepalen, zonder dat het je veel resources in je bedrijf kost.
Het bepalen van de business case
Als je nog weinig ervaring hebt met big data in het mkb is het lastig om direct een goede business case te bepalen. Het kan helpen om een eerst op een rijtje te zetten wat de grootste uitdagingen op dit moment binnen je bedrijf zijn. Daarnaast breng je globaal in kaart op welke plekken je welke gegevens verzamelt. Je kunt er dan voor kiezen om iemand mee te laten kijken met je eerste ideeën, of inspiratie op te doen uit bijvoorbeeld onderstaand eBook. Dit geeft je handvatten om een eerste slag te maken. Wat zijn jouw ervaringen met big data in het mkb? Ik ben benieuwd naar je ervaringen.