Marketing Intelligence is het verzamelen en analyseren van complexe data met behulp van business intelligence tools en het afstemmen van marketinginspanningen op deze informatie. FourPoints Business Intelligence is dé specialist als het gaat om het ontwerpen en implementeren van een effectieve Marketing Intelligence strategie. Dankzij onze Marketing BI oplossingen speelt u beter in op de klantbehoeftes, verhoogt u uw verkopen en verbetert u het rendement van uw marketingbudget. Neem hier contact met ons op om meer te weten te komen over Marketing Intelligence of vraag direct onze marketing oplossing HubSpot BI aan .
FourPoints is al 25 jaar koploper op het gebied van Marketing BI. Bij FourPoints komen we iedere dag naar ons werk omdat we slimme marketingoplossingen willen creëren door méér met data te doen. FourPoint’ers zijn stuk voor stuk absolute specialisten als het gaat om Marketing Business Intelligence. Typerend voor de mensen bij Fourpoints is dat zij zich élke dag blijven uitdagen. Ze typeren zich doordat ze zichzelf élke dag blijven uitdagen. Dit doen ze door dagelijks kritische vragen te blijven stellen en door elke dag te zoeken naar de perfecte oplossing. Om tot deze perfecte oplossing te komen is het voor ons erg belangrijk om jou en je bedrijf door en door te leren kennen. Zo combineren we kennis van Marketing Business Intelligence met inhoudelijke kennis van je organisatie.
Klanten, zowel zakelijk als particulier, worden steeds veeleisender en hun gedrag wordt steeds complexer. Om dit gedrag te voorspellen en hierop in te spelen, is het voor bedrijven belangrijk om klanten en hun buyer journey goed te begrijpen. Moderne marketing vereist namelijk een goed passende en snelle reactie op deze complexe buyer journey. Hiervoor zijn voorspellende modellen en de onderliggende data onmisbaar. Data zoals productgebruik, bezoekersgedrag, aankoophistorie, interesses, concurrenten, merkbeleving, naamsbekendheid en het sentiment op social media. FourPoints stelt je in staat om deze data te analyseren en om te zetten in bruikbare informatie voor je marketingafdeling.
Door het actieve gebruik van marketingdata maak je je marketing slimmer omdat je de wensen van je klanten beter begrijpt. Hierdoor kun je:
Daarnaast meet je dankzij deze data beter wat de effectiviteit is van marketing campagnes. Daardoor krijg je antwoord op vragen als: Welke marketingkanalen zijn het meest effectief voor het bereiken van klantgroep X? Welke ‘tone of voice’ is resulteert in de meeste ‘likes’ op mijn social media kanalen? Welk effect heeft een verbeterde naamsbekendheid op de verkopen van een bepaalde productgroep? Op die manier haal je het maximale uit het marketingbudget.
Wil je meer weten over de impact die Marketing Business Intelligence op je organisatie kan hebben? Maak dan hier een afspraak met één van onze Marketing Intelligence specialisten.
Data Science is de discipline die zich bezig houdt met het bepalen van de waarde en het opschonen van verzamelde data. Met de komst van Big Data is de overvloed van data een vaker voorkomend probleem dan een tekort aan data. Maar welke data uit interne- en externe bronnen is relevant voor je organisatie? Hoe zet je deze data om in bruikbare informatie? En hoe gebruik je deze informatie voor het verbeteren van je marketingstrategie?
Daar komt de discipline van Marketing Data Science om de hoek kijken. Deze discipline houdt zich bezig met het op waarde schatten en opschonen van interne- en externe data. De eerste stap van Data Science in de context van Marketing Intelligence is het wegstrepen van data waarvan het direct duidelijk is dat deze niets te maken heeft met de marketing van je organisatie. Met name in het geval van externe data zal een groot deel van de data niet relevant zijn voor de marketing van je organisatie. De tweede stap is het bepalen van de waarde en de analyse van de overgebleven data.
Data Science is een continu proces aangezien er constant nieuwe data verzameld wordt en er constant nieuwe inzichten ontstaan op basis van deze data. Het leerproces en de inzichten zorgen ervoor dat je organisatie een competitief voordeel creëert ten opzicht van concurrenten. Dit competitieve voordeel uit zich vooral in de vorm van een kennisvoorsprong. Je hebt als organisatie simpelweg méér kennis van je klanten en daardoor meer kennis om je marketing inspanningen op af te stemmen.
Wil jij je competitieve voordeel versterken door middel van Marketing BI? Huur dan één van onze Marketing Intelligence specialisten in. Plan hier uw kennismaking in om hen persoonlijk te leren kennen.
De dataverzameling voor Marketing Intelligence bestaat uit 2 soorten databronnen: interne databronnen en externe databronnen. Hieronder zetten we de 2 soorten databronnen uiteen en laten we zien welke rol deze databronnen hebben in het speelveld van Marketing Intelligence.
Met interne databronnen worden alle databronnen bedoeld die reeds bestaande data beschikbaar stellen, zoals eigen bedrijfssystemen. Denk bijvoorbeeld aan data met betrekking tot contractgegevens, factuurgegevens, gebruiksgegevens of contactgegevens uit je klant- of financiële administratie. Het is voor een data scientist vaak eenvoudig om deze data te analyseren aangezien de data zeer waarschijnlijk netjes geformatteerd staat in deze interne bronnen.
Dat is echter niet altijd het geval. In sommige gevallen dient de data scientist zélf op zoek te gaan naar data binnen de bedrijfssystemen. In zulke gevallen is data bijvoorbeeld niet opgeslagen in het data warehouse en dient de data scientist zelf op zoek te gaan naar relevante marketing data in de onderliggende databases.
Externe databronnen zijn alle bronnen van waaruit data wordt gehaald die niet opgeslagen is in eigen bedrijfssystemen. Op hoofdlijnen verdelen we de externe databronnen in 2 richtingen: eigen data in de Cloud en publieke data van anderen. Doordat deze data niet opgeslagen staat in eigen bedrijfssystemen, is deze data vaak minder goed geordend. Daardoor is het voor een data scientist vaak een uitdagende taak om vanuit deze ongestructureerde data waardevolle informatie te halen voor de marketing afdeling.
De Marketing Intelligence specialisten van FourPoints zijn in staat om je marketing intelligence omgeving zo in te richten dat je informatie kunt vergaren vanuit zowel interne- als externe databronnen. Wil je je klanten beter begrijpen en de marketing van je organisatie laten leiden door data in plaats van ‘onderbuik gevoel’? Plan dan een kennismaking in met één van onze Marketing Intelligence specialisten.
Marketing Intelligence geeft je de kans om je klanten beter te begrijpen en hun gedrag te voorspellen en beïnvloeden. Dankzij slimme Marketing Intelligence oplossing van FourPoints professionaliseer je je marketing afdeling en maak jij je organisatie klaar voor de toekomst.
Neem contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking met één van onze marketing intelligence specialisten, download ons E-book over Marketing intelligence & data science of vraag direct uw Hubspot Marketing omgeving aan.