data gedreven marketing

Datagedreven marketing

zoek naar antwoorden op nieuwe marketingvraagstukken

Marketing is een discipline die constant in ontwikkeling is en constant op zoek is naar antwoorden op nieuwe marketingvraagstukken:

  • Welke (potentiële) klanten passen bij mijn nieuwe producten?
  • Wat zijn de Next Best Actions om deze potentiële klanten te overtuigen om klant te worden?
  • Wat is het risico van churn binnen een bepaalde klantgroep?
  • Hoe meet ik het netto-effect van mijn campagnes?
  • Hoe meet ik hoe effectief de sales afdeling is in het verzilveren van leads vanuit deze campagnes?

Het antwoord op deze vragen is complex. De impact van het antwoord op deze vragen is vaak te groot om het antwoord enkel op ‘onderbuikgevoel’ te baseren. Bij datagedreven marketing wordt gebruik gemaakt van Marketing Intelligence om deze vragen te beantwoorden. Het antwoord op complexe marketing vraagstukken wordt gevonden door het grondig onderzoeken van verzamelde data.

Denk aan gegevens over:

  • klanten
  • productgebruik
  • bezoekersgedrag
  • concurrenten
  • merkbeleving
  • naamsbekendheid
  • sentimenten op sociale media

Dankzij datagedreven marketing maak je je organisatie slimmer omdat je meer weet over de behoeftes van je klant. Hierdoor ben je beter in staat om de klanten te begeleiden in elke stap van hun buyer journey. De marketinginspanningen worden hierdoor effectiever, er worden méér nieuwe leads en klanten gegenereerd en vanuit deze klanten wordt méér omzet gegenereerd.

 

De rol van data science in de moderne marketingorganisatie

 Data science speelt meer en meer een prominente rol binnen organisaties die hun marketing naar een hoger plan willen tillen. De afdeling data science zal binnen organisaties waarschijnlijk niet de afdeling zijn die de creatieve marketingcampagnes zal bedenken. Het is des te meer de afdeling die meet en zelfs voorspelt in hoeverre een marketingcampagne succesvol is of in de toekomst zal worden.

 

Datagedreven marketing: de combinatie tussen data, de tools en data science 

 In tegenstelling tot wat men vaak denkt, draait data science in Marketing Intelligence niet zozeer om de (big) data of de tools die gebruikt worden om de data te analyseren. Het gaat vooral om de ‘science’ (of de kunst) om bruikbare informatie te extraheren uit grote hoeveelheden complexe data. Data science als onderdeel van een Marketing Intelligence strategie, draait om het doen van gedegen, navolgbaar en herhaalbaar onderzoek naar marketing antwoorden. De inzichten vanuit deze onderzoeken leiden vervolgens tot datagedreven marketingbeslissingen.

 

 Het voordeel van datagedreven marketingbeslissingen

 Het allergrootste voordeel van datagedreven marketing is het feit dat het eenvoudiger wordt om vaker de juiste beslissing te nemen. Nee, het garandeert niet dat alle marketingbeslissingen 100% kloppen, maar je schiet wel veel vaker ‘raak’ dan wanneer je de marketingbeslissingen neemt op basis van intuïtie, ervaring of ‘onderbuikgevoel’.

Datagedreven marketing van Fourpoints 

FourPoints bestaat uit een team van ervaren data scientists die zichzelf elke dag weer uitdagen om meer te doen met data. Meer slimme vragen stellen, meer nieuwe inzichten creëren, meer antwoorden vinden op complexe marketingvraagstukken. Dát is waar zij hun energie uit halen: antwoorden geven op marketing vraagstukken waar tot op heden nog geen antwoord op te vinden was. Om die reden kiezen steeds meer organisaties ervoor om marketingkeuzes te baseren op de inzichten die FourPoints samen met hen uit hun (eigen) data haalt. Zo bedienen ze hun klanten beter en blijven zij hun concurrenten een stap voor. Wil jij je concurrenten ook een stap voor blijven en je (potentiële) klanten benaderen op een manier die écht bij hen past? Plan dan een kennismaking in met één van onze data scientists en ontdek wat datagedreven marketing voor jouw organisatie betekent.

 

 

Klant quote (BI-consultancy)

“Door het inzicht dat Fourpoints ons kon bieden, hebben wij ons productieproces nog verder kunnen stroomlijnen...”
Lees meer

Events

Onze keuze,
onze aanraders
Bekijk events