Wat is digitale transformatie en waarom is het nodig?
De wereld verandert, steeds sneller en behoorlijk ingrijpend. Als onderneming wil je kunnen inspelen op interne en externe ontwikkelingen, effectief en adaptief reageren op veranderingen in de markt, al dan niet gebruikmakend van nieuwe technologieën. Innovatief blijven. Flexibiliteit is dan essentieel. Maar ook schaalbaarheid en een efficiënt gebruik van je digitale resources. Een digitale transformatie strategie helpt je onderneming hierbij. Wat dit precies inhoudt en waarom een digitale transformatie nodig is, lees je in dit blog.
Wat is digitale transformatie?
Digitale transformatie is het toepassen van digitale technologieën om een proces te verbeteren en in sommige gevallen opnieuw vorm te geven. Dit betekent dat digitale transformatie meer is dan alleen maar toevoegen van technologie. Het gaat om het creëren van waarde door middel van technologie.
In je onderneming gebruik je verschillende digitale technologieën. Bijvoorbeeld voor het verzamelen, uitwisselen en analyseren van gegevens in het kader van business intelligence. Maar bijvoorbeeld ook voor het identificeren voor toegang tot digitale resources of voor het monitoren van producten of productelementen. Van QR-codes en geo-data tot biometrie en machine learning. Van stand alone maatwerksoftware voor specifieke productontwikkeling tot online software voor de financiële administratie, samenwerk- en verkoopplatforms voor je bedrijfspartners en innovatieve apps voor je klanten. Het zijn allemaal ontwikkelingen waarop je als onderneming wilt inspelen.
Tegelijkertijd lopen er in je onderneming verschillende processen, werk je aan meerdere oplossingen en hebben klanten bijzondere vragen. Krijg dat alles maar goed geïntegreerd in je bedrijfsvoering.
Een strategie voor een digitale transformatie van je onderneming helpt je om de belangrijkste innovaties te benutten. Innovaties die al aanwezig zijn in je onderneming. En innovaties die door verschillende externe marktpartijen ontwikkeld worden en voor jouw onderneming van grote toegevoegde waarde kunnen zijn.
Overzicht creëren en houden van de aanwezige digitale resources, scherpe doelstellingen stellen voor wat je wilt bereiken, welke kansen je wilt benutten en een voortvarend plan van aanpak voor de integratie van de verschillende aanwezige applicaties is wat een digitale transformatie inhoudt.
Het resultaat van een digitale transformatie is een digitaal ecosysteem van de belangrijkste digitale tools en technologieën in je onderneming. Een digitaal ecosysteem dat ondersteunend is aan de doelstellingen voor je onderneming. Een samenhangend geheel waardoor je gemakkelijker kunt samenwerken binnen en buiten je onderneming. En de vruchten kunt plukken van je digitale assets.
Waarom is digitale transformatie nodig?
Een digitale transformatie is om meerdere redenen nodig.
1. Beter inspelen op klantbehoeften
De concurrentie in veel markten is groot. Platforms en apps schieten als paddenstoelen uit de grond. De klantervaring wordt daardoor steeds belangrijker. Het zorgt ervoor dat een onderneming zich onderscheidt. Een prettig aankoopproces, de juiste informatie op het juiste moment en werkende techniek die beschikbaar is op zo veel mogelijk verschillende devices. Gegevens en applicaties die gekoppeld zijn. Zodat klanten hun gegevens maar een keer hoeven in te vullen. En een logische en goed aan elkaar gekoppelde klantreis kunnen maken. Digitale transformatie helpt daarbij. Het zorgt voor betere digitale feeling met de klant waardoor je als onderneming beter passende producten en diensten kunt aanbieden.
2. Groter belang van bescherming van persoonsgegevens
Met de groeiende hoeveelheid digitale tools verzamelen ondernemingen ook steeds meer gegevens over klanten en werknemers. En migreren deze gegevens van de ene applicatie naar de andere. Tegelijkertijd neemt het aantal cyberaanvallen toe. Niet alleen op basis van Europese wetgeving is een zorgvuldige bescherming van persoonsgegevens vereist. Ook klanten verwachten dit van ondernemingen. Goede versleuteling van gegevens, een duidelijk beeld van welke gegevens in welke applicaties gebruikt worden en een zorgvuldige toegangscontrole daartoe vragen om een integrale digitale strategie.
3. Sneller reageren op externe ontwikkelingen
De wereld staat niet stil. Nieuwe markten aanboren, marktaandeel vergroten, nieuwe productlijnen ontwikkelen, parallelle logistieke paden integreren in bestaande processen: het is allemaal nodig om als onderneming mee te kunnen blijven gaan in de externe ontwikkelingen. En hierop in te spelen. Met een geïntegreerd, up to date digitaal ecosysteem gaat dit een stuk gemakkelijker en sneller. Een ecosysteem waarin applicaties slim aan elkaar gekoppeld zijn, die gegevens zorgvuldig beschermd uitwisselen en door de juiste mensen eenvoudig en snel gebruikt kunnen worden. Door een digitale transformatie zorg je ervoor dat je op de externe ontwikkelingen goed kunt inspelen.
4. Slimmer omgaan met je ICT resources
Tijd is geld. En met een stijgende inflatie is tijd nog kostbaarder. Slim integreren, maar ook afstoten of uitbreiden van elementen van je ICT landschap is dan essentieel. Met een digitale transformatie creëer je scherper inzicht in welke applicaties en digitale technologieën je optimaal kunt benutten. Welke applicaties je kunt integreren om een synergetisch effect te laten ontstaan. Of het nu gaat om on premise of cloud applicaties. Daarvan een slim hybride ecosysteem maken, geeft je grip op je ICT resources en haalt het optimale eruit. Heel belangrijk in deze tijd.
Meer weten over digitale transformatie en applicatie integratie?
Digitale transformatie zorgt ervoor dat je als onderneming je ICT landschap zorgvuldig in kunt zetten om de doelstellingen van je onderneming te halen. Om innovatief en flexibel te blijven en grip te houden. Applicatie integratie speelt daarin een belangrijke rol. Wil je meer weten over applicatie integratie? En hoe je dit aanpakt? Download dan het onderstaande eBook “De applicatie integratie gids”.