Wat is Big Data? En moeten we er inmiddels iets mee?
Deze blog is onderdeel van de themareeks ‘Management & BI’. De themareeks is bedoeld voor managers die wat meer willen weten over Business Intelligence, maar dan alleen de essentie in begrijpelijke taal en zonder alle technische termen en hypes.
In een eerdere blog (“Wat is Big Data?”) stond ik uitgebreid stil bij de term Big Data, zijn oorsprong en huidige interpretatie. Rond de vraag “of we er iets mee moeten” is inmiddels flink wat rijpingstijd verstreken, waardoor een update nodig is.
Is het zinvol om als manager al wat met Big Data te gaan doen of kun je beter nog even wachten? Deze blog bevat handvatten om die vraag te kunnen beantwoorden.
Het gaat niet om de precieze term
Big Data is als term afkomstig uit 2001 en is inmiddels geëvolueerd naar een begrip dat binnen het IT-vakgebied op twee wijzen te classificeren valt:
- Het aantal V’s. Data zijn Big Data als ze in hoge mate voldoen aan de combinatie van de zogenaamde V-eigenschappen (bijvoorbeeld Volume, Velocity en Variety).
- Lastig te verwerken. Data zijn Big data als de data-verwerkende systemen er niet – of slechts heel moeizaam – mee kunnen werken.
Voor details kun je terecht bij mijn eerdere blog over big data. Eigenlijk is een verdere definitie van de term niet interessant voor de manager die zich afvraagt of zijn bedrijf iets met Big Data zou moeten doen. Het gaat namelijk niet om de precieze definitie van de term. Van meer belang is de onderliggende trend dat steeds grotere hoeveelheden data beschikbaar komen uit nieuwe, hoofdzakelijk externe databronnen, met eigenschappen waar we in de ‘huidige’ Business Intelligence nog weinig mee werken. Dus laten we daar even naar kijken.
Nieuwe data
De essentiële factoren van die ‘nieuwe data’ zijn:
1. Veel data
Er is een soort explosieve groei merkbaar in de markt aan beschikbare data. Dat kan data betreffen uit sociale media, sensorische data (uit IoT, waaronder ook smart devices), data uit de zogenaamde Open Data initiatieven (wettelijk vereist voor overheidsinstanties), enzovoorts. Voor een completer overzicht kun je mijn blog “Big Data voor MKB (2)” lezen. Deze onbedwingbare trend genereert een golf van data die zó groot is, dat bedrijven niet meer eenvoudig kunnen vaststellen of er data bij is die voor hen interessant is.
2. Nieuw karakter
Hier moeten we een onderscheid maken tussen twee soorten data. Enerzijds is er beïnvloedbare data die vanuit veelal interne bronnen, redelijk goed voorgedefinieerd, gebruikt wordt voor managementrapportages en dashboards in tools als Business Objects en Cognos en door selfservice BI-tools zoals QlikSense en Tableau. Anderzijds is er niet-beïnvloedbare data die vanuit vooral externe niet-beïnvloedbare bronnen onttrokken kan worden. Dat laatste gaat om ‘ruwe’ data die varieert in formaat, inhoud en ververs-frequentie. Die data is vaak niet zo goed geborgd en dus ook minder betrouwbaar.
De knijp van Big Data zit hem in deze twee essentiële bewegingen. Bedrijven moeten zich in die bewegingen gaan positioneren.
Bedrijven en Big Data
Bij het positioneren zijn opnieuw twee invalshoeken te onderkennen, namelijk positioneren vanuit de bedrijfsstrategie of positioneren vanuit een te nemen inventarisatieslag:
1. Vanuit de bedrijfsstrategie (inside-out)
Vanuit je eigen strategie kan blijken dat je informatie nodig hebt die vooral gebaseerd is op externe, minder-beïnvloedbare data. Denk bijvoorbeeld aan een marketingstrategie waarbij sociale data een belangrijke rol gaat spelen, of een situatie waarin je als bedrijf milieu- en duurzaamheidsinformatie moet opleveren. Het gaat hierbij dus om het onderkennen van (nieuwe) typen van informatie die je nodig gaat hebben vanuit je strategie gedacht. Die nieuwe informatie heeft ook die nieuwe soort ‘ruwe’ slecht-beïnvloedbare data nodig.
2. Vanuit een inventarisatie (outside-in)
De oceaan aan nieuwe data die aan het ontstaan is –en aan die groei is echt nog lang geen einde in zicht – kan je echter ook nieuwe kansen (of bedreigingen) bieden waar je je strategie wellicht op zou willen aanpassen. Door een inventarisatie te doen rond de nieuwe data die aan het ontstaan zijn, krijg je inzicht in nieuwe mogelijkheden die ook voor jou – vertaald in een strategie – opgeld kunnen doen.
Start met leren
Als je vanuit (één van) die twee invalshoeken constateert dat het voor jouw bedrijf belangrijk is om die grote hoeveelheid nieuwe ‘ruwe’ slecht-beïnvloedbare data (Big Data) te gaan gebruiken, dan kun je maar beter nu gaan beginnen. Je hebt namelijk nog een heel leertraject te gaan als organisatie. Leren hoe je die data precies moet gebruiken is daarbij niet het belangrijkste. Het is veel belangrijker om te leren welke data relevant en bruikbaar zijn en welke betekenis deze data nu precies voor jouw bedrijf kunnen hebben.
Nieuwe tools
Het gebruiken van Big Data valt meestal niet zo lekker binnen jouw bestaande instrumentarium. Je hebt nieuwe tools en technieken nodig om met die nieuwe Big Data om te gaan, hetgeen echter niet wil zeggen dat je de oude tools moet weggooien. De nieuwe ‘ruwe’ niet-beïnvloedbare datastroom vergt andere vormen van data-opslag en uitgebreide onderzoeksmiddelen. Hiermee kun je de inhoud en kwaliteit van die nieuwe data onderzoeken en vooral het nut van die nieuwe data voor jouw bedrijf bepalen. Een groot voordeel is dat er op het gebied van Big Data veel, zeer bruikbare tools beschikbaar zijn als Open Source software. Dus gratis verkrijgbaar. Wel moet je hiermee leren werken, waar gelukkig ook genoeg low-cost mogelijkheden voor zijn. Een beetje enthousiasme en gedrevenheid doet wonderen.
Conclusie
De tijd is rijp. Als je tot de conclusie komt dat die Big Data ook voor jou nieuwe mogelijkheden biedt, dan is het verstandig om te gaan starten. Begin er in ieder geval mee te spelen. Hoe dit verhaal precies moet vallen binnen je huidige organisatie, bedrijfsprocessen en IT-landschap is sterk afhankelijk van jouw specifieke situatie. Laat je daarin goed adviseren, dat voorkomt desinvesteringen en plaveit de weg voorwaarts voor jouw bedrijf.
Zijn er vragen die opkomen na het lezen van deze blog, schrijf dan een reply. Dan heb je grote kans dat we jouw vraag in een volgend blog behandelen (als je dat tenminste wilt).
Ben je nieuwsgierig naar meer informatie over Big Data en Marketing Intelligence vanuit de manager bekeken? Download dan onderstaand eBook vol met blogs geschreven door Gerrit Versteeg vanuit het perspectief van de manager. Kom er onder andere achter wat de opkomst van Big Data en Marketing Intelligence voor jouw onderneming kan betekenen.