Marketing Intelligence voor Managers – Van ‘Outbound’ naar ‘Inbound’
Deze blog is onderdeel van de themareeks ‘Management & BI’. De themareeks is bedoeld voor managers die wat meer willen weten over Business Intelligence, maar dan alleen de essentie, in begrijpelijke taal en zonder alle technische termen en hypes.
Nu in de huidige samenleving het geduld van onze prospects en customers steeds sneller opraakt, lijkt er voor klassieke ‘outbound’-marketing steeds minder plaats te zijn. Bedrijven, ook van kleiner formaat en vooral B2B, schakelen daarom steeds meer over op ‘inbound’-marketing met termen als content is king, de customer journey, next best action en attract, engage en convert. Wat betekent een dergelijke verschuiving voor Marketing, voor ICT en voor hun samenwerking?
Van ‘outbound’ naar ‘inbound’ marketing
Veel onderzoeken over de effectiviteit van marketing wijzen uit dat klassieke, veelal outbound en product-georiënteerde marketing steeds minder resultaat boekt. Veel klanten en prospects gaan zich irriteren aan de nimmer aflatende stroom van reclame-uitingen in hun brievenbus/inbox of ongevraagde telefoontjes over lagere energie- of telecomrekeningen. Dit vertaalt zich in een toenemende omvang van opt-out registers, zoals 'bel-me-niet' en ‘nee-nee’-stickers op de brievenbus. Zeker B2C en B2B marketers voelen dan ook de noodzaak om beter in te spelen op inbound klantcontacten, waarbij de klant of prospect zelf contact opneemt met de organisatie.
Ondernemers zijn al decennia gewend om marketing op de alom bekende ‘customer database’ te baseren. Kort door bocht: marketers stellen een campagnebrief samen, op basis waarvan de listmanagers (met de hulp van ICT) een selectie maken uit de prospect/customer-database. De resulterende groep maakt deel uit van een bel-campagne of ontvangt een (e-)mailing. Deze afhankelijkheid van goede customer/prospect-data heeft bij veel bedrijven tot een innige vorm van samenwerking tussen Marketing en ICT geleid.
Verdergaande vormen van marketing automation die nodig zijn om ‘inbound’ marketing te kunnen bedrijven, brengen niet alleen veranderingen voor Marketing met zich mee, maar vereisen vaak ook dat de samenwerking met ICT opnieuw wordt gedefinieerd.
Een nieuwe blogreeks over Marketing Intelligence
In de aankomende periode zullen we wekelijks blogs over de veranderende wereld van Marketing publiceren. Deze verandering heeft verstrekkende gevolgen voor Marketing, voor Sales en voor ICT. Denk aan onderwerpen als:
- Van productoriëntatie naar klantoriëntatie
- Van periodieke campagnes naar ‘real-time’ marketing
- De nieuwe inbound marketing tools
- De relatie tussen de Kanalen, Sales en Marketing
- CRM in relatie tot marketing automation
- De customer journey en het nurture-pad
- Inbound marketing mogelijkheden voor kleinere bedrijven
Hierbij gaat het veelal niet over techniek, maar eerder over organisatie. We zullen aan beide aspecten aandacht besteden. Dat gaan we op zo’n wijze beschrijven dat je er als marketing-, sales- of ICT-manager ook echt iets aan hebt.
Meteen het nieuwste artikel over Marketing Intelligence ontvangen?
Ik weet nog niet hoeveel Marketing Intelligence blogs we zullen gaan schrijven. Wie weet zijn er wel managers die aangeven dat zij graag een bepaald onderwerp of probleem binnen Marketing Intelligence nader besproken willen hebben. Na afloop van de blogreeks, maken we van het geheel aan blogs, reacties en suggesties een mooi eBook. Hierin zetten we alle informatie nog eens netjes gestructureerd op een rijtje. Alle abonnees op het blogthema ‘Management & BI’ sturen we het eBook geheel gratis toe.
Nu al meer weten over wat de opkomst van Marketing Intelligence voor jouw onderneming kan betekenen? Download onderstaand eBook. Dit eBook is een verzameling eerder geschreven blogs geschreven voor Gerrit Versteeg vanuit het oogpunt van de manager.
Laat hieronder een opmerking achter als je een bepaald onderwerp rond Marketing Intelligence wilt aandragen. Dan kan het zomaar voorkomen dat jouw situatie of vraag in een dedicated blog binnen de reeks wordt besproken.