Management van datakwaliteit: zo pak je dat aan
Problemen in datakwaliteit worden vaak geassocieerd met grote bedrijven, maar in praktijk blijkt dit net zo relevant voor het mkb te zijn. Datakwaliteit wordt hier vaak gezien als een nice to have, in plaats van een must have. Hierdoor worden de processen minder beheerst, of er is helemaal niemand vanuit IT of marketing die zicht houdt op het beheer van de data. Hoewel het natuurlijk al een stap is om data te verzamelen, is management van de kwaliteit een minstens zo belangrijke stap. Waarom dat zo is en hoe je dat aanpakt, lees je in dit blog.
Verschillende gegevens
Datakwaliteit is dus vaak een ondergeschoven kindje in het mkb. Jammer, want juist met goede data kun je veel. Misschien denk je nu: “maar zoveel data verzamelen we toch niet.” Niets is minder waar, ook in het mkb komen heel veel gegevens binnen. Denk hierbij aan je CRM-, contactbeheer- en marketingsystemen die allemaal verschillende bronnen gebruiken en gegevens verzamelen. Als gegevens slecht, inconsistent of onnauwkeurig zijn, kunnen ze processen verstoren of - erger nog - de verkeerde communicatie naar de verkeerde mensen sturen, wat reputatieschade of problemen met regelgevende instanties kan veroorzaken.
Wat gebeurt er als je data van goede kwaliteit hebt?
Voordat ik dieper inga op hoe je het management van de data aanpakt, is het belangrijk om eerst op een rijtje te hebben wat er gebeurt als je datakwaliteit goed is. Het ordenen en bijhouden van de data is namelijk een uitvoerig proces en kost tijd, dus dan is het goed om te weten waarvoor je het doet:
- Je kunt de verkoopprocessen verbeteren, nauwkeurigere en meer gerichte marketing produceren, de klanttevredenheid verhogen en de communicatiekosten naar klanten en kansen laag houden.
- Je kunt marketing automatiseren en workflows maken op basis van nauwkeurige segmenten, zoals klanten die een bepaald product of een bepaalde dienst hebben gekocht, waardoor er mogelijkheden komen tot extra verkoop. En dat is zeker belangrijk: waar klanten vroeger bijna altijd trouw bleven aan bedrijven, is dat nu wel anders. Klanten kunnen meer informatie online vinden en besteden hun geld ook gemakkelijk aan de concurrent als ze ontevreden zijn over je product of dienst.
- Je kunt goede beslissingen nemen over de toekomst van je bedrijf, producten en diensten, ondersteund door betrouwbare informatie, doordat je eenvoudige dashboards kunt maken op basis van KPI’s.
Orde op zaken
Het moge duidelijk zijn: datakwaliteit is van belang om je bedrijf de goede kant op te sturen dankzij beslissingen op basis van de juiste informatie, maar ook om je interne processen te verbeteren. Doordat meer en meer processen zich online afspelen, is ook het belang van deze gegevens toegenomen. Dit moet gepaard gaan met effectief beheer van de datakwaliteit. De gegevens moeten geschikt zijn voor het doel. Als je dit duidelijk hebt, kun je starten met het orde op zaken stellen.
Eerder schreven we al een blog over het meten en verbeteren van de datakwaliteit. Hierin lees je meer over de stappen die je kunt ondernemen om met een schone lei te beginnen. Daarnaast is het belangrijk om na te denken over een datastrategie en plek om alle gegevens op te slaan. Houd hierbij in het achterhoofd dat de gegevens relevant moeten zijn en alleen bewaard worden zolang het nodig zijn. De belangrijkste les hierin is dat datakwaliteit begint bij de bron. Dat is namelijk de goedkoopste vorm van datakwaliteitsbeheer die kan worden gecontroleerd en bewaakt. Na het opstellen van een datastrategie is het belangrijk dat er iemand in je organisatie verantwoordelijk wordt voor de naleving ervan. Want alleen op die manier kun je de kwaliteit van de data blijven waarborgen. Samengevat bestaat management van de datakwaliteit dus uit drie stappen:
- Stel doelen op
- Stel een datastrategie op, inclusief de verschillende bronnen en processen
- Maak iemand in de organisatie verantwoordelijk voor het waarborgen hiervan.
Wil je meer weten over het gebruik van data in het mkb? Download dan onderstaand eBook over data analytics.