Better Decisions
For Better Life

Informatiegestuurd werken: Een belangrijke schakel in je dienstverlening

-

information

Informatiegestuurd werken krijgt meer en meer vaste voet aan de grond, zowel bij grote en middelgrote als wel kleine ondernemingen. Steeds meer ondernemingen verzamelen op een gestructureerde manier de data die er binnen hun onderneming aanwezig is en analyseren deze voor meer inzicht in de bedrijfsvoering. Informatiegestuurd werken gaat daarin een stap verder. Hierbij wordt de data omgezet in concrete informatie en dit wordt gebruikt in de besluitvorming. Niet alleen handig maar ook zeer nuttig in deze tijd waarin externe ontwikkelingen, klantbehoeften en samenwerkingsvormen snel veranderen. Hoe informatiegestuurd werken kan bijdragen aan je dienstverlening, lees je in dit blog.

 

Sneller reageren op externe ontwikkelingen

De wereld is in beweging. Ontwikkelingen volgen zich sneller op; pandemieën, politieke onrust en de gevolgen van klimaatverandering zorgen ervoor dat er minder zekerheid is. Aanvoerlijnen van (deel)producten zijn niet meer zo consistent. Medewerkers van toeleveranciers vallen uit door ziekte en voorraden kunnen beschadigd raken. Ondertussen wil je en moet je jouw klanten de hoogste dienstverlening kunnen bieden.

Om je klanten de afgesproken producten of diensten op tijd te kunnen leveren, moet je als onderneming steeds flexibeler en wendbaarder zijn. Dit betekent dat je snel beslissingen moet kunnen nemen over bijvoorbeeld alternatieve aanvoerlijnen, transportroutes, ingrediënten of deelproducten. Actuele en volledige informatie bijvoorbeeld op basis van location intelligence die je in dit soort beslissingen onder grote tijdsdruk en met grote impact moet nemen, is dan essentieel.

Met informatiegestuurd werken krijg je sneller inzicht waardoor je er voor kan zorgen dat je de producten of diensten op tijd aan je klanten worden opgeleverd. Of hen zo snel mogelijk kunt informeren of alternatieven kunt aanbieden. Een insteek van je dienstverlening die een klant in deze roerige tijden alleen maar zal waarderen.

 

Beter en sneller inspelen op veranderende klantbehoeften

De snel veranderende externe ontwikkelingen hebben niet alleen invloed op je eigen bedrijfsvoering waarin je snel grote beslissingen moet nemen om daarmee de impact op je dienstverlening te verkleinen. Deze ontwikkelingen hebben ook invloed op de klantbehoeften. Als je als onderneming nu en in de nabije toekomst nog producten en diensten aanbiedt die bijvoorbeeld sterk vervuilend zijn, dan ga je een steeds groter deel van je afzetmarkt verliezen.

Klanten hebben namelijk steeds meer behoefte aan informatie over de herkomst en impact van wat ze aanschaffen. Informatie die je klanten sneller en beter kunt aanbieden indien je hierover snel en op het juiste detailniveau kunt beschikken. Met informatiegestuurd werken kun je dan bijvoorbeeld snel aangeven dat een bepaald percentage van je energieverbruik duurzaam is. Of dat een bepaald deel van je deelproducten afkomstig is van toeleveranciers die produceren volgens bepaalde duurzame protocollen.

Deze informatie zit inde data die je nu al verzamelt. Zorg dat klanten pro-actief de informatie tot hun beschikking krijgen voordat ze hierom vragen. Dit kan op allerlei manieren waaronder het delen via je communicatiekanalen.

 

Meer en prettiger samenwerken aan een klant

Klantwensen zijn er in allerlei maten. Tegelijkertijd heeft het online werken geografische muren weggehaald. Samenwerken met verschillende ondernemers aan een klant komt daardoor steeds meer voor. Via samenwerktools worden planningen gemaakt, producten ontwikkeld en ervaringen gedeeld. Effectief en efficiënt met elkaar samenwerken aan de dienstverlening voor een klant werkt dan een stuk prettiger als je allemaal over dezelfde, voor die dienst of dat product, relevante informatie beschikt. Kant en klare brokken informatie op basis van Business Intelligence werken dan een stuk sneller dan dat je eerst de in je eigen onderneming verzamelde data moet analyseren.

Met die mindset maak je de verzamelde data in je onderneming niet alleen bruikbaar voor het werken aan die klant, maar ook voor je eigen onderneming. Welke informatie over je eigen onderneming heb je precies nodig om de klant goed te kunnen bedienen? Wanneer moet die informatie beschikbaar zijn? En op welk detailniveau? Het beantwoorden van deze vragen zorgt ‘automatisch’ dat je hiermee ook KPI’s voor je onderneming formuleert. Wat weer heel handig is om de ontwikkeling van je onderneming te monitoren.

 

Datagedreven werken als vervolg op het informatiegestuurd werken

Wanneer je met deze insteek je data verzamelt en analyseert en je applicaties integreert, sla je een flinke slag in het informatiegestuurd werken binnen je onderneming. Het zorgt ervoor dat de data in je onderneming gaat leven. Het maakt de data dienstbaar aan je dienstverlening. Met scherpe analyses waarop je snel beslissingen kunt nemen. Voor je klanten en daarmee voor je onderneming. Wil je meer weten over het gebruik van data in het mkb? Download dan het onderstaande eBook over Business Intelligence en Data Analytics.

 

e-book data analytics

 

Ontmoet ons op het congres De Informatiegestuurde Overheid, 14 Juni in Valk Exclusief Utrecht. Het is de kans om van gedachten te wisselen, contacten te leggen en ervaringen te delen. Meld je aan via deze link: Aanmelden congres met de vermelding van onze relatiecode: 9HRUYEZY

IGO
We kijken ernaar uit om je te ontmoeten op het congres. Houd de website van FourPoints en de congres-pagina van Informatiegestuurde Overheid 2022 in de gaten voor meer informatie.